‘Deze benadering vind ik veel creatiever!’

Dit leerde Jolanda Beijer tijdens dit leertraject. Zij gaat voor echte verhalen.

“Inmiddels ben ik al weer even schoolleider. Mijn hart ligt bij kinderen en ik ben begonnen als leerkracht, daarna was ik ib’er en toen werd ik directeur. Ouderbetrokkenheid vind ik belangrijk, maar wanneer zijn ouders op de goede manier betrokken? Is het een kwestie van meedoen met activiteiten of zijn ze ook echt inhoudelijk betrokken bij ons onderwijs? We zijn best intern gericht als school. Maar daar hebben we nu de boel op orde en komt er ruimte voor buiten. Maar ik krijg wel altijd de kriebels van mooie verhalen die organisaties willen vertellen. Ik ga meer voor de echte verhalen, ook al zijn ze misschien wat minder mooi. Maar dat vond ik juist zo moeilijk: hoe vertel je een echt, realistisch verhaal over je school?

Door dit traject heb ik nu helder welk verhaal ik wil vertellen en hoe je dat kunt opbouwen. Ik zie nu ook het belang in van heldere communicatie en duidelijkheid naar je belanghebbenden. Waar ben je als school mee bezig bent en wat vindt je belangrijk? Maar ook: waarin zijn wij uniek? Ik heb nu meer inzicht in wat je kunt vertellen en ben bewuster geworden van ons verhaal en de rol die belanghebbenden daarin hebben.

Overigens heeft dit traject wel een andere aanpak dan ik gewend was van cursussen die ik ook gevolgd heb voor mijn schoolleiderschap. Dit vroeg van mij wel even schakelen. Maar deze benadering vind ik veel creatiever!”