‘Wat voor school willen we zijn voor ons dorp?’

Colinda van Milligen ‘runt’ een dorpsschool en ziet nu dat ze een belangrijk rol vervult voor haar dorp. 

“Nog niet zo lang ben ik schoolleider en ik ben nog wat zoekende: wie ben ik als leider? Zeker ook in de context van onze school: een dorp op de Veluwe, waar iedereen elkaar kent. Ouders lopen hier makkelijk binnen, op een hele positieve manier. Dat je nieuw bent, heeft ook een voordeel: je kijkt met een frisse blik naar de school en zijn omgeving.

Toen ik dit traject begon stond het onderwerp ver van me af. Als beginnend schoolleider was ik vooral bezig met de alledaagse gang van zaken, de basis dus. Ik zag het belang van onze school voor het dorp toen nog niet zo. Nu is dat veranderd. Ik besef dat wij grote invloed uitoefenen op de ontwikkeling die de kinderen van dit dorp doormaken. Ook zie ik dat ik een belangrijke rol heb in het verhaal van ons dorp en dat ik een gesprekspartner ben, niet alleen voor ouders, maar ook breder, voor het hele dorp.

Dat wilde ik ook helder krijgen met dit traject: waar staan we voor en waar gaan we voor? Dat kon volgens mij veel scherper, want we hadden een hele algemene visie. Ik vroeg me daarbij af: zijn we dit echt? Door dit traject ben ik echt breder gaan kijken: wat voor school willen we zijn, juist voor ons dorp? En ik weet nu dat we, om antwoord op deze vraag te krijgen, we onze gezinnen nodig hebben. Daarin ben ik nu wel een betere schoolleider geworden.”