Wie begeleiden ons?
Dit leertraject van de leergemeenschap kent twee begeleiders, namelijk Ries van Vreeswijk en Dick Both. Daarnaast zullen verschillende gastdocenten hun expertise inbrengen in het leertraject.
Over Ries van Vreeswijk | De verhalen achter het verhaal hebben altijd zijn aandacht gehad en dat bracht hem naar de school voor journalistiek. Na afronding van deze studie stapte hij over naar de studie Politiek en Communicatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daar lag zijn interesse vooral bij politieke filosofie, agendasettingtheorieën en de inzet van taal in politieke krachtenvelden. Na het behalen van zijn bul vestigde hij zich als zelfstandige, eerst als journalist en redacteur. Meer en meer ontwikkelde hij zich tot bladenmaker en conceptontwikkelaar met als belangrijkste specialisatie onderwijs. Hij raakte geboeid door de vragen rond goed bestuur, de school als maatschappelijke onderneming en horizontale verantwoording en dialoog. Hij zag scholen en besturen worstelen om op deze uitdaging een goed antwoord te vinden. De filosofische en conceptuele vragen achter dit vraagstuk, maar ook de vertaling daarvan naar de alledaagse praktijk, lieten hem niet los. Een pilot op de school van zijn kinderen in de vorm van een leergemeenschap, gecombineerd met de eerdere opgedane ervaringen en inzichten en een multidisciplinaire literatuurstudie leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van dit leertraject. Dit traject is gecertificeerd voor het schoolleidersregister in samenwerking met Dick Both, gespecialiseerd in leiderschapsvraagstukken in het onderwijs en aanbieder van herregistratietrajecten voor het schoolleidersregister.
Over Dick Both | Zijn loopbaan begon in het basisonderwijs. Hij stond een aantal jaren voor de groepen 7 en 8 van een basisschool. Het klaslokaal verwisselde hij als snel voor de directiekamer. En de interesse voor het fascinerende vak van leidinggeven groeide. Met vallen en opstaan werd geleerd: heel veel in de dagelijkse praktijk, maar zeker ook tijdens een studie bestuurs- en organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Hier is ook de fascinatie ontstaan voor een thema wat hem al jaren interesseert, vooral vanwege de grote relevantie voor organisaties, namelijk de collectieve ambitie binnen organisaties. Jarenlang gaf hij leiding aan een managementadviesdienst. Veel scholen, managementteams en besturen heeft hij in deze periode geholpen. De ene keer maandenlang als interim-directeur, de andere keer korter door middel van enkele teamtrainingssessies, coachingsbijeenkomsten of een onderzoek naar de werkwijze van de organisatie. Tegenwoordig werkt hij voor zijn eigen organisatieadviesbureau, gericht op de non-profitsector.