Het programma
Tijdens het leertraject gaan we aan de slag met de begrippen als missie, maatschappelijke onderneming, horizontale verantwoording en dialoog, gemeenschapsvorming en professionele identiteit.
We combineren die met narratieve theorieën. We zien de schoolleider en zijn school als een levend verhaal dat zich vanuit het hier en nu moet gaan ontvouwen, om zo de toekomst betekenisvol vorm te geven. We passen dit vervolgens toe op onze eigen school met lichtgewicht en flexibele projectmethoden.
Het leertraject bestaat uit zes bijeenkomsten. We beginnen om 10:00 uur en sluiten de dag af omstreeks 16:00 uur.
Bijeenkomst 1
- Introductiebijeenkomst: ontdek de wereld achter verhalen
Bijeenkomst 2
- Over betekenisgeving en de school als maatschappelijke onderneming
- De maatschappelijke onderneming, goed bestuur en horizontale verantwoording en dialoog
Bijeenkomst 3
- De rol van de schoolleider en het verhaal van zijn school in verleden, heden en toekomst
Bijeenkomst 4
- Over agiel werken en het opdelven van de echte verhalen
- De verhaalkaart: aan de slag met een innovatie-opdracht
Bijeenkomst 5
- Werk in uitvoering: betekenis geven aan alles wat een school doet
Bijeenkomst 6
- Afsluiting: het verhaal gaat verder, terugblikken en vooruitkijken